Пазнаём РАДЗІМУ кожны дзень.
19.04.2023У патрыятычным выхаванні педагогіка прытрымліваецца прынцыпу – праз малое да вялікага. Выхаванне станоўчых пачуццяў павагі да Радзімы адбываецца паступова. Пачынаць неабходна з выхавання шчырых адносін да сваіх родных – маці, бацькі, бабулі, сястрычкі. У дзіцяці неабходна абудзіць адчуванне, што яно не адно, яго любяць, клапоцяцца аб ім, ад яго чакаюць узаемных пачуццяў. Ужо ў дашкольным узросце неабходна даць дзецям першапачатковыя веды пра нашу Радзіму – Беларусь. Звяртайце ўвагу на “малую Радзіму” – вёску, горад, дзе жыве дзіця. Знаёмце з гісторыяй свайго горада. У час прагулак па горадзе разглядайце разам з дзецьмі гістарычныя будынкі, помнікі архітэктуры, сучасныя будовы. У час прагулак, гутарак падводзьце дзяцей да высновы, што ад кожнага жыхара залежыць, ці будзе горад мець прывабны выгляд. У выніку дзеці самі падказваюць, што нельга кідаць смецце, маляваць на сценах, прапануюць пасадзіць кветкі. Знаемства дзяцей з месцам, дзе яны жывуць, узбагачае іх веды, развівае цікаўнасць, садзейнічае выхаванню пачуцця гонару за родныя мясціны. З дапамогай дарослых дзеці засвойваюць назву краіны – Рэспубліка Беларусь, атрымліваюць звесткі аб паходжанні слова “Беларусь”, знаёмяцца з вядомымі гарадамі, гістарычнымі мясцінамі рэспублікі, даведваюцца пра сталіцу – горад Мінск. Дзяці знаемяцца са сцягам, гербам Рэспублікі Беларусь, з картай Беларусі, старажытнымі гарадамі, славутымі людзьмі беларускай зямлі.
Трэба знаёміць дзяцей з асаблівасцямі жыцця беларускага народа ў мінулым: адзеннем, прыладамі працы, нацыянальнымі стравамі, традыцыйнымі рамествамі. Чытанне часопіса “Вясёлка”, менавіта старонкі “Музей Вясёлкі”, дапаможа дзецям даведацца пра хатнія прылады, якімі карысталіся ў мінулыя часы, засвоіць іх назвы і прызначэнне. Раскрыць дзецям прыгажосць роднай прыроды, паказаць яе багацці – адзін са шляхоў выхавання любві да сваёй Радзімы. Пачынаючы з малодшага дашкольнага ўзросту, у дзяцей фарміруецца цікавасць да роднай прыроды, уменне адчуваць яе прыгажосць, жаданне захаваць прыродныя багацці. Дарослы імкнецца, каб сустрэча з прыродай выклікала эмацыянальны водгук у душы кожнага дзіцяці.
Важна не толькі даць дзецям пэўную колькасць ведаў пра жывёл і птушак, раслінны свет, але і падкрэсліць месца і ролю чалавека ў захаванні багаццяў прыроды. Мы абавязаны пазнаёміць дзяцей з Чырвонай кнігай Рэспублікі Беларусь, акцентаваць увагу на тым, што кожны дзень павінен берагчы, ахоўваць навакольнае асяроддзе.
Выхаваць патрыёта сваёй Радзімы – адказная і складаная задача, вырашэнне якой у дашкольным дзяцінстве толькі пачынаецца.
ВЫВУЧАЕМ РОДНУЮ МОВУ
Скажы па-беларуску: ДЕВОЧКА, МАЛЬЧИК, ПАПА, БАБУШКА, ДЕДУШКА.
- Пакажыце хто як працуе: КАВАЛЬ, ЦЫРУЛЬНIК, МАЛЯР, ЦЕСЛЯР.
- Гульня-iмiтацыя: Бусел ходзiць па балоце,
Матылек пералятае з кветкi на кветку,
Мядзведзь лапамi адганяе аваднеў.
- Гульня «Якi, якая, якое» ЛIМОН – кiслы, ЦУКЕРКI – салодкiя, АБАРАНКI – мяккiя, ЯБЛЫК – духмяны.
Гульня «Хто – цi што»
Уважлiва паглядзець i адказаць на пытаннi па-беларуску.
Дзяўчынка (сумная) - вяселая
Яблык (кiслы) - салодкi
Цукеркi (горкiя) – салодкiя
Сукенка (запзцканая) – чыстая
Кураня (вялiкае) - маленькае
Заяц (храбры) – баязлiвы
Птушкi (чорныя) – белыя
Кошык (поўны) – пусты
Васіль Вітка: Лічылка.
Раз, два, тры, чатыры - Зайчык вушы натапырыў. Ідзе з лесу воўк, воўк І зубамі: шчоўк, шчоўк. Мы схаваемся ў кусты: Зайка, я, і ты, і ты. Ты ж, ваўчына, пачакай, Як схаваемся - шукай.
ВЫВУЧАЕМ РОДНУЮ МОВУ
Даецца апiсанне прадмета, потым трэба даць назву гэтага прадмета. Напрыклад, канструкцыя перкарыцця, або пакрыцця будынка, якая абмяжоўвае памяшканне зверху – СТОЛЬ.
- Ганчарны выраб; глiняная пасудзiна для захоўвання малака i малочных прадуктаў – ГАРЛАЧ.
- Пляценая емкасць розных амераў для захоўвання i транспарцiроўкi сыпкiх i штучных рэчываў, пераважна харчовых прадуктаў – КОШ.
- Ткацкi стан з навiтай асновай для ткання ў хатнiх умовах – КРОСНЫ.
- Скрыня, драўляная емкасць, у якой хавалi тканiны, адзенне, бялiзну i каштоўнасцi – КУФАР.
- Карытападобная пасудзiна з шырокiм адкрытым верхам - НАЧОỶКI (НОЧВЫ).
- Прылада для заграбання зерня, мякiны, адкiдвання снегу, смецця – ШУФЕЛЬ.
ВЫВУЧАЕМ РОДНУЮ МОВУ
Васіль Вітка: Лічылка.
Раз, два, тры, чатыры - Зайчык вушы натапырыў. Ідзе з лесу воўк, воўк І зубамі: шчоўк, шчоўк. Мы схаваемся ў кусты: Зайка, я, і ты, і ты. Ты ж, ваўчына, пачакай, Як схаваемся - шукай.
ГУЦЫЦЬ РОДНАЯ МОВУА
Ніл Гілевич
Я – беларус, я нарадзіўся
На гэтай казачнай зямлі,
Дзе між лясоў і пушчаў дзікіх
Адвеку прашчуры жылі.
Я – беларус, я ганаруся,
Што маю гэтае імя:
Аб добрай славе Беларусі
У свеце знаюць нездарма!
Я – беларус, і хоць сягоння
Яшчэ малы, але скажу:
Я родам з племя непакорных
1 прад бядой не задрыжу!